Polskou lokálkou pod Králický Sněžník



V jízdním řádu PKP najdete pod číslem tratě 230 (Wroclaw - Lichkov) ukrytou také lokálku Klodzko - Stronie Sl. s poznámkou upozorňující, že provoz může být zastaven ode dne vyhlášení. Tzn. v polských poměrech kdykoliv. Nicméně tato lokálka takhle jezdí již několik let a zatím se zastavení osobní dopravy úspěšně vyhýbá. Její návštěvu můžeme jenom doporučit, vždyť má mnoho společného s jejím českým "protějškem" na druhé straně hor - lokálkou Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem. V původních plánech se při stavbě tratí na obou stranách hranice počítalo s jejich propojením.

Ani na jeden konec lokálky, tedy do Stronie Sl. nebo Klodzka to není z ČR daleko. Do Stronie se můžete dostat přes hory, což je spíše tůra pro ty zdatnější. Pro méně náročné se přímo nabízí zvolit k cestě do Klodzka sobotní autobusové spojení Svitavy - Česká Třebová - Dolní Lipka st.hr. - Klodzko nebo vlakové spojení přes přechod Lichkov - Miedzylesie. Zde je však použitelný pouze ranní vlak MOs 15251, k němuž se cestující ze vzdálenějších krajů jen těžko dostávají. Doporučit můžeme i autobusové spojení PKS z Kudowy Zdroje. Bohužel vlaky už z Kudowy Zdroje nejezdí.

Po prohlídce Klodzka či zdokumentování provozu (zde můžeme doporučit traťový úsek Klodzko - Krosnowice - vlaky ze tří směrů) je nejlepší využít vlaku s odjezdem z Klodzka miasta ve 12.42 hod. Osobní vlaky na lokálce Klodzko - Stronie vozí pravidelně lokomotivy řady SP 42 z depa Kameniec Zabk. Výjimečně se tady objevují i lokomotivy řady SP 32 s parním topením. Soupravy osobních vlaků většinou tvoří rychlíkové vozy 2. třídy řady Bdu a jeden vůz 1. třídy řady Abu! Na většinu "osobáků" by však stačil jeden motorový vůz a výsledky ekonomiky provozu by hned vypovídaly ve prospěch železnice. Tolik potřebné "motoráky" však PKP (až na několik "krabicových" výjimek) nemají a asi ani mít nebudou. Konkurenční státní podnik PKS totiž dostal velké dotace na nákup nových autobusů a lze jen těžko očekávat, že by PKP dostaly finance na nové motorové vozy. A tak se již nyní po některých silnicích prohánějí nejnovější nízkopodlažní autobusy, zatímco na přilehlých lokálkách život pomalu umírá.

Na lokálce do Stronie je naštěstí dosud provozována nákladní doprava. Podobně jako ze Starého Města pod Sněžníkem odchází i ze Stronie dřevo na vývoz. Denně to je až deset vozů. Bilanci nákladní přepravy na trati vylepšuje lom, na jehož vlečku odbočující ze širé tratě mezi Oldrzychowicemi a Trzebieszowicemi míří i několik ucelených souprav vozů Eos za týden. Bohužel se však veškerá nákladní doprava odehrává v noci. Právě díky nákladní přepravě je lokálka dodnes v provozu. Oběhy lokomotiv jsou totiž společné pro osobní i nákladní vlaky.

Za pozornost jistě stojí i personální obsazení lokálky. Stronie Sl. je stanice obsazená výpravčím, vedoucím posunu a výhybkářem v jedné osobě a slečnou pokladní. V Ládku a Oldrzychowicích pak jsou ve službě další pokladní, kteří Vám prodají lepenkovou jízdenku. Jízdné pro celou trať činí 4,80 PZl.

Provoz na trati řídí výpravčí ze Stronie Sl. Trať lokálky odbočuje z trati Wroclaw - Miedzylesie odbočkou již asi 1 km před Krosnowicemi, kam vede s hlavní tratí souběžně. Dříve odbočovala až v Krosnowicích a mezi Klodzkem a Krosnowicemi bývala dvoukolejná trať. Dnes jsou Krosnowice pouhou zastávkou pro vlaky na lokálku i do Bystrzyce Klodzka a Miedzylesie. Výpravčí ještě nedávno byl i v Ládku, dnes je však Ládek pouhou zastávkou, i když ostatní staniční koleje ještě nebyly zlikvidovány. Trať lokálky je považována za jeden mezistaniční úsek, ve kterém může být jen jeden vlak. Maximální rychlost je 40 km/hod., místy se však jezdí jen 5 km/hod. Cesta osobním vlakem tak trvá z Klodzka do Stronie přes hodinu (29 km!!!).

Při každém zastavení vlaku je vidět velký úpadek železnice. Již na začátku tratě v krosnowicích chybí polovina kolejí. Další zastávka Želazno bývala kdysi také pěkným nádražím, dnes je budova na spadnutí a nenajdete zde ani vyvěšený jízdní řád. V Trzebieszowicích patrně již nádražní budova spadla, a tak zde modrá "cedule" s nápisem "Trzebieszowice" visí na budově záchodů, které ještě stojí. Ve výčtu bychom mohli pokračovat. Přijeďte se však raději přesvědčit na vlastní oči. Míst pro fotografování je tu nespočet a osobní vlaky zde již nemusí jezdit dlouho.